Vi tar hensyn til personvern. Les vår personvernerklæring
Næringsbygg

IBM

Fakta

  • Type lokaler: Næringsbygg
  • Adresse: Lakkegata 53
  • Areal:
  • Oppdragsgiver: IBM
  • Fotograf: Ragnar Hartvig

Et innovativt og urbant møtested

IBM valgte etter 30 år på Kolbotn å flytte til byen. I Sundtkvartalet på Tøyen-Grønland, har 700 ansatte og IBMs kundesenter fått ny plass. Samlokalisering mellom IBMs virksomheter som tidligere var lokalisert på Kolbotn og Skøyen, et ønske om å jobbe på nye måter og å gjøre seg mer attraktive for yngre arbeidstakere, var noen av faktorene som var viktige når IBM skulle flytte. I tillegg hadde de ambisjoner om å være en synlig del av bybildet og på den måten tydeliggjøre sin posisjon blant et vidt spekter av samarbeidspartnere.

Nye arbeidsformer; Agile Working/Activity Based Working har vært utgangspunktet for utforming av arbeidsplassene som fyller to etasjer rundt et atrium i Sundtkvartalet. Et opphevet atriumsgulv og taket av de skråstilte og fristilte møterommene, danner en stor møteplass som kalles «Hagen» eller «Central Park». Atriumshagen knyttes sammen med arbeidsplassene ved hjelp av en bro: «The bridge between nature and science» som har vært konseptet for IBMs arbeidsplasskonsept.

I Hagen finnes alle typer møteplasser. Tradisjonelle og utradisjonelle møterom, kaffebar, biljardbord og lounger; alt i et naturinspirert åpent rom med dynamisk arkitektur. Hagen har stor variasjon av rom- og sanseopplevelser. Her er møterom med husker og gjøkur; levende trær, insektshotell eller møtehytter for «human bee-ings». Møteplassene er både fysiske og digitale og «Sparkbords» tilfredsstiller IBMs strenge krav til sømløse digitale arbeidsflater.

IBM Cloud Leader Ellen Grasbakken sier følgende om den nye arbeidshverdagen «Det at vi er samlokalisert på et sted bidrar til et bedre og tettere samarbeid på tvers av våre forretningsenheter, som igjen bidrar til en sterkere team- og vinnerkultur.» Grasbakken fremhever også «at vi har samlokalisert på ett sted gir oss en stor mulighet til å bygge en felles og sterk kvalitetskultur, samtidig som vi kommer nærmere våre kunder og partnere». Det at folk trives og samarbeider på tvers av forretningsområdene begeistrer også CEO Arne Norhiem som kan fortelle at «vi ser det også på resultatene».

Målsettingen med det nye innovasjonssenteret/Client Center, er at det skal bli et utstillingsvindu for løsninger som er med på å forme morgendagens Norge. Konseptet Metropolis har utviklet for Client Centeret henter referanser fra det globale og lokale og er inspirert av at det i naturen finnes eksepsjonelle fenomener som i alle tider har inspirert vitenskapen. Derfor har vi vist naturfenomener som er knyttet til Norges plassering på kloden, som Nordlyset og den blå timen, i tillegg til globale naturfenomener som Super Moon. Sistnevnte er en flørt med IBMs bidrag til månelandingen i 1969 og en viktig bit av IBMs stolte historie.

Ida Furnes Breivik, IBMs Client Center Manager forteller at «Client Centeret i dag blir brukt som et møtested for kunder, partnere og ansatte. Allerede etter 2 måneders drift opplever vi at vi må si nei til forespørsler fordi vi ikke har kapasitet til å ta i mot alle som ønsker å være hos oss. På Kolbotn hadde vi rundt 2000 besøkende i 2017. I løpet av de 3 første månedene på Sundtkvartalet har vi hatt over 3000 besøkende! Jeg vil si at flyttingen har vært en ubetinget suksess».